Witamina H- co to takiego?

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 Pin It Share 0 0 Flares ×

Zapewne nie często słyszycie, że jakiś produkt zawiera witaminę H. Nie ma się co dziwić, ponieważ to nic innego witamina B7 lub inaczej biotyna. Już na pewno kojarzycie o czym będzie ten wpis 🙂 Ale czy aby na pewno wiecie do czego nam ta biotyna jest potrzebna? I jak rozpoznać jej niedobór? Jeżeli chcecie się tego dowiedzieć, to zapraszam do czytania dalej!

*****

*Witamina H (inaczej: biotyna, witamina B7, koenzym R)*

Głównym zadaniem biotyny jest regulowanie pracy komórek naszego organizmu, dlatego ma ogromny wpływ na rozwój fizyczny i umysłu. Dodatkowo:

  1. Poprawia stan naszej skóry, włosów, dzięki siarce, która jest jednym z pierwiastków, z których się składa.
  2. Usprawnia funkcjonowanie układu nerwowego.
  3. Pomaga przy syntezie białek, tłuszczów i cukrów.
  4. Odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie gruczołów potowych i łojowych.

Biotyna wspomaga wchłanianie prawie każdej witaminy, a z witaminą K tworzą zgrany duet wzmacniając kości i łagodząc objawy menopauzy. Jest ważna w diecie kobiet spodziewających się dzidziusia, ponieważ jej niedobór może powodować wolniejszy rozwój i mniejszą wagę dziecka.

*Jak rozpoznać jej niedobór?*

Niedobór biotyny jest naprawdę bardzo rzadko spotykany. Nasze dzienne zapotrzebowanie na nią jest bardzo niskie. Jedynie większe zapotrzebowanie mają osoby w trakcie i po antybiotykoterapii, osoby po przebytej chorobie nowotworowej, a także kobiety w ciąży i w trakcie menopauzy.

Objawami niedoboru witaminy H jest:

  • duże zmiany skórne, najczęściej ropne
  • nadmierne wypadanie włosów
  • ciągła senność 
  • bóle mięśni i stawów
  • brak apetytu, a czasem nudności 

W skrajnych przypadkach jej niedobór może powodować powiększenie wątroby, zapalenie spojówek, a także gwałtowny wzrost złego cholesterolu we krwi.

*A jakie są objawy przedawkowania?*

Szukałam i szukałam, ale w każdej książce i na każdy lekarz powie Wam, że nie było jeszcze żadnych negatywnych skutków przedawkowania biotyny. Jest ona potrzebna do prawidłowego funkcjonowania organizmu i lepszego przyswajania innych witamin, a jej nadmiar jest wydalany wraz z moczem. Więc ciężko by było ją przedawkować:)

*Gdzie jest najwięcej biotyny?*

Praktycznie w każdym produkcie pochodzenia naturalnego znajdziemy niewielką ilość biotyny. Za równo w tych roślinnych, jak i mięsnych. Ale gdzie jest jej najwięcej? 

  1. Wątróbka, za równo ta drobiowa, jak i wieprzowa.
  2. Jajka
  3. Banany
  4. Marchewka
  5. Kalafior
  6. Nasiona słonecznika
  7. Soja
  8. Drożdże
  9. Pomidory
  10. Orzechy włoskie i migdały
  11. Mleko 
  12. Mąka pszenna

*****

Mam nadzieję, że trochę Wam przybliżyłam tematykę biotyny. Już dawno nie miałam okazji wykazać się swoją wiedzą o witaminach na blogu. Chyba wrócę do tej tematyki, chyba to dosyć ciekawe, prawda?

Jeżeli jeszcze czegoś nie dodałam, a uważacie, że to ważne, to piszcie w komentarzach:)

Pozdrawiam!

p

 

 

P.S. Zapraszam Was również na moje strony w mediach społecznościowych, wystarszy kliknąć w nazwę i od razu Was przeniesie:)

facebook instagram google+ twitter

7 thoughts on “Witamina H- co to takiego?

  1. Jako ciekawostkę dodam, że biotyna jest używana powszechnie jako narzędzie do badań w zakresie biochemii i biologii molekularnej. Wyznakowuje się nią np. przeciwciała lub sondy przeznaczone do wykrywania rozmaitych cząsteczek.

  2. Nigdy nie słyszałam o witaminie H ! Ale biotynę znam, brałam kiedyś na włosy razem z cynkiem 😉
    W sumie większość z tych produktów jest obecna w mojej diecie. Zdecydowanie posty dotyczące witamin są bardzo ciekawe ;))

    Pozdrawiam :*

  3. Nie miałam pojęcia, że biotyna jest inaczej nazywana witaminą H. A to ciekawe.
    Sama suplementuję biotynę. Zauważyłam, że jest bardzo pomocna jeśli chodzi o przeciwdziałanie wypadaniu włosów.
    Nie miałam pojęcia, że jest jej dużo w wątróbce.
    Pozdrawiam. 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *