Zamień cukier na zdrowie- czym zastąpić cukier?

0 Flares 0 Flares ×

Często słyszymy, ze cukier jest nie zdrowy, nie wolno słodzić herbaty, od cukru się tyje. No tak, ale słodycz w ustach sprawia, że w naszym organizmie pobudzane są endorfiny, które odpowiadają za dobry nastrój, a cukier dodatkowo dodaje energii, dzięki czemu łatwiej nam się skupić. Ja już od około dwóch lat nie słodzę kawy, ale porannej herbatki do śniadania nie wyobrażam sobie bez cukru. Postanowiłam wiec znaleźć zdrowsze zamienniki cukru, dzięki którym rezygnacja z niego nie będzie drastyczna, a słodycz pozostanie.

Moim ulubionym i najczęściej stosowanym zamiennikiem jest miód. Jest niewiele mniej kaloryczny od cukru, ale w przeciwieństwie do niego coś ze sobą wnosi do naszego organizmu. Miód jest bogaty w mikroelementy i witaminy, dodatkowo działa łagodząco na drogi oddechowe, przeciwzapalnie, antybakteryjnie i uspokajająco. Jednak trzeba pamiętać, że miodem słodzimy tylko ciepłą herbatę, w za wysokiej temperaturze traci swoje wartości.

Zdarzyło mi się również sięgać po stewię. Jest dużo słodsza od cukru i dlatego przy jej stosowaniu trzeba nabrać wprawy. Stewia jest pochodzenia roślinnego, zawiera witaminę C, wapń, potas, kwas foliowy i magnez.

Cukier brzozowy, zwany ksylitolem, jest najczęściej spotykanym słodzikiem. Jednak trzeba dawkować go ostrożnie, w nadmiarze może wywoływać biegunkę. Ksylitol ma dużo niższy indeks glikemiczny od cukru, dlatego jest zamiennikiem najczęściej polecanym osobom chorym na cukrzyce.

Jednym z popularniejszych zamienników cukru jest syrop z agawy. Można go stosować do słodzenia za równo napojów, jak i deserów. Jest mniej kaloryczny od cukru, ma niższy indeks glikemiczny, ale jest dużo słodszy od cukru.Syrop z agawy jest bogaty w witaminy i mikroelementy. Pomaga przy leczeniu infekcji, a także wzmacnia odporność

Jak już jesteśmy przy syropach, to warto wspomnieć o syropie klonowym. Często jest pokazywany w amerykańskich filmach jako polewa do deserów i właśnie z Ameryki się on wywodzi. Ma nie wiele kalorii i jest bogaty w witaminy z grupy B, mangan, potas, magnez, wapń, fosfor, a także całą gamę przeciwutleniaczy. Zdrowy i słodki.

Jest jeszcze jeden syrop, który może dzielnie zastąpić cukier. Syrop daktylowy. Podobnie, jak poprzednik, jest jednym z najmniej kalorycznych zamienników, ale bogatych w witamy z grupy B. Dodatkowy ten syrop zawiera witaminę A, C, żelazo, potas, magnez i fosfor.

Ostatnio popularność zdobył cukier kokosowy. Ma podobną kaloryczność do cukru białego, ale dużo niższy indeks glikemiczny. Ten cukier jest wytwarzany z pąków palm kokosowych, a jego
słodycz jest porównywalna z cukrem białym. Jest bogaty w cynk, magnez, żelazo, potas, tak jak poprzednicy zawiera witaminy z grupy B oraz witaminę C.

Na koniec zostawiłam sobie melase. Jest to gęsty syrop bogaty w mikroelementy. Znajdziemy w nim chrom, fosfor, miedź, cynk, potas, magnez, wapń i żelazo. Świetnie sprawdzi się jako zamiennik cukru w wypiekach i deserach.

 

Słodzicie herbatkę albo kawę? Używaliście któregoś z tych zamienników?

Miłego popołudnia!

Paulina

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *