Jesteś moim Mózgiem= Jesteś moim sterem

1 Flares 1 Flares ×

Codziennie mamy tysiące myśli, przy każdym kolejnym kroku zastanawiamy się czy będzie on korzystny, czy nie. Zmuszamy nasz umysł do pracy w każdej sekundzie naszego życia, jedni bardziej intensywnie pracują umysłowo, inni wszystko wykonują mechanicznie nie do końca zastanawiając się nad sensem swojego działania. Jedni rozwijają swój umysł i ćwiczą pamięć, inni mają problemy z zapamiętaniem jednego słowa. Jednak nasz umysł starzeje się, tak samo jak My. Jeżeli nie dbamy o niego ten proces zachodzi o wiele szybciej. Ale jak dbać o swój mózg? Dzisiaj postaram się Wam o tym trochę opowiedzieć:)

‡ MÓZG 

Mózg odpowiada za pracę całego organizmu. To w nim są zapisane wszystkie nasze wspomnienia, wszystko czego się nauczyliśmy i to on daje nam możliwość uczyć się dalej. Sprawia, że nasze serce bije, ręce i nogi się ruszają, a my utrzymujemy równowagę. I to też w nim rodzą się uczucia, a nie w sercu 🙂 Aby mózg poprawnie funkcjonował, ważne jest abyśmy nie tylko zmuszali się do myślenia, ale również prowadzili odpowiedni tryb życia.

W naszej diecie nie powinno zabraknąć:

1. KWASÓW OMEGA 3 – chronią przed chorobą Alzheimera, wspierają funkcjonowanie układu nerwowego, poprawiają pamięć. Tutaj →klik pisałam o nich obszerniej, warto przeczytać 🙂

2. MAGNEZU– chyba jeden z najważniejszych pierwiastków w naszym organizmie. Usprawnia i reguluje funkcjonowanie układu nerwowego.

3. ANTYOKSYDANTÓW– tak samo jak w kosmetykach, dostarczone do organizmu walczą z wolnymi rodnikami, opóźniając starzenie komórek. Dodatkowo wspierają procesy pamięciowe i zdolności merytoryczne, pomagają w utrzymaniu równowagi, a także wpływają korzystnie na  koordynację ruchową.

4. LECYTYNY– znana i ceniona od wieków. Wpływa korzystnie na pracę umysły, ponieważ wspomaga koncentracje i zapamiętywanie. Dlatego w czasie nauki do egzaminu warto podjadać orzeszki ziemne 🙂

5. POTASU I SODU– są odpowiedzialne za prawidłowe reakcje organizmu. Biorą znaczny udział w przekazywaniu impulsów przez neurony, dlatego brak potasu może się objawiać nierówną lub przyspieszoną akcją serca, skurczami i drganiami mięśni.

‡ GLUKOZA I TLEN 

Prócz tych wszystkich składników trzeba pamiętać, że nasz mózg potrzebuje tlenu i glukozy. Jak każdy „mechanizm” musi się czymś „żywić”, aby dobrze funkcjonować i dlatego musimy dostarczać do organizmu glukozę oraz nie zapominać o dotlenianiu. O ile cukry z łatwością dostarczymy poprzez pożywienie, np. owoce, warzywa, tak dotlenienie mózgu następuje nie tylko podczas naturalnego oddychania w pomieszczeniu zamkniętym, ale w większości w czasie lekkiego wysiłku na świeżym powietrzu, np. spaceru. Od zawsze polecane są 30 minutowe spacery po lesie lub parku, dzięki nim poprawa się nie tylko nasza kondycja, ale również pamięć.

‡ WODA 

Kolejną ważną rzeczą jest niedopuszczenie do odwodnienia organizmu. Gdy chce nam się pić, pijmy, ponieważ nasz „spragniony” umysł źle pracuje. Słabnie zdolność koncentracji, mamy problemy z zapamiętywaniem, a nawet możemy odczuwać zawroty głowy, szumy w uszach i zaburzenia rytmu serca. Ogólnie picie wody odpręża, dlatego jest szczególnie polecanie w sytuacjach stresowych. Także pijmy te 2 litry wody dziennie dla własnego dobra:)

‡ SEN 

Teraz przejdziemy do etapu snu. Jest to kolejny, bardzo ważny czas dla naszego mózgu. Brak snu powoduje problemy z koncentracją, gwałtowne zmiany nastroju, osłabienie, a czasem nawet może prowadzić do depresji. Podczas snu nasz mózg zapisuje wszystkie wydarzenia minionego dnia, łącznie ze wszystkimi zdobytymi informacjami. A ile godzin powinniśmy spać? Naukowcy twierdzą, że osoba od 20 roku życia w górę, zwana dorosłą, powinna spać od 7,5 do 8 godzin dziennie, jednak nie czasem a jakością snu powinniśmy się kierować 🙂 Tutaj możecie poczytać o śnie → klik

‡ PRACA 

No i zbliżając się do końca nie mogę zapomnieć o najważniejszej rzeczy, o której już wspomniałam na wstępie. Nasz umysł zaczyna się starzeć już od 20 roku życia. Jeżeli chcemy opóźnić ten proces warto jest uczyć się ciągle czegoś nowego, zdobywać nowe informacje,  uczyć się języków obcych, rozwijać swoje pasje. A w wolnym czasie rozwiązywać krzyżówki, sudoku, czytać książki, gazety, pisać wiersze, opowiadania, a nawet układać puzzle. Wszystkie te czynności wymagają od nas intensywnego myślenia i pobudzenia wyobraźni 🙂  

Dbając o  swój mózg, pracujemy nie tylko na rozwój intelektualny, osobowościowy, ale również na prawidłową pracę naszego całego organizmu. Także warto zainwestować w siebie trochę czasu i wieczorami odprężyć się przy książce lub krzyżówce 🙂

‡‡‡

A Wy jak dbacie o swój mózg? Zmuszacie się do „trenowania” myślenia, czy nie do końca przywiązujecie do tego wagę?

Czekam na Wasze wypowiedzi:)

Pozdrawiam cieplutko! 

p

 

P.S. Podczas tworzenia wpisu korzystałam z książki „Nie daj się!” wydawnictwa Rytmy Zdrowia S.P.z.o.o.      

 

3 thoughts on “Jesteś moim Mózgiem= Jesteś moim sterem

  1. To prawda, o nasz mózg trzeba dbać. Zwłaszcza przy wytężonej nauce 🙂 Ja od zawsze podjadałam orzeszki. Ale to nie wszystko. Sądzę, że moja codzienna dieta, tryb życia mu sprzyjają 🙂
    Pozdrowionka cieplutkie 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *